söndag, februari 19

And dance by the light of the moon

På annandag jul tittade jag på It's a wonderful life som visades på SVT, filmen med allas vår James Stewart och Donna Reed. En mycket god film, en solskenshistoria, men något i filmens början fångade min uppmärksamhet som jag måste redogöra för här.

Det redan nämnda paret går sida vid sida i månskenet i den lilla staden Bedford Falls och sjunger på en sång, vilket kan ses och höras 40 sekunder in i följande klipp. Den sista textraden "and dance by the light of the moon" fick mig att rycka till. Den lilla musiksnutten kände jag bestämt igen! Likt en madeleinekaka fick musiken mig att erinra mig om 1990-talets gitarrackord och flanellskjortor. Ljudet ekade följaktligen från min ungdom i form av en produktionsbolagsvinjett, i eftertexterna av den amerikanska ungdomsserien My so-called life.

Att produktionsbolaget bär namnet Bedford Falls Company får man se som den bästa av kuriositeter.

Inga kommentarer: