fredag, oktober 12

"Jag är en djefla man som kan göra många konster"

Rubriken är namnet på den Strindbergsutställning som Universitetsbiblioteket hyser sedan en vecka tillbaka. Eftersom jag hade ett ärende på UB i eftermiddags, passade jag på att dröja mig kvar vid utställningen.

Utställningens undertitel är August Strindberg och det ockulta och därför ägnas större delen av den åt just ockultism och Strindbergs experiment inom alkemin. I de olika montrarna samsas spännande föremål såsom äldre tiders termometrar och apotekspreparat i små, sköra glaskärl bredvid författarens guldprov. De senare skickades tydligen till vänner och bekanta.


Bild 1. Ett litet snitt ur allt det spännande. 
På affischen i mitten syns just ett förstorat guldprov. 
En gulnad papperslapp med ett gyllene skimmer.

Som besökare får man dessutom veta det mesta om Strindbergs allmänna liv och verk i Lund, vilket ramas in av Per Bagges fotografier. Vill man se fler Lundabilder, som inte föreställer Strindberg, från nämnda fotografs samling är det numera möjligt! UB håller i skrivande stund på att scanna de cirka 20 000 bilder som finns i samlingen och som rör sig från sent 1800-tal till 1930-talet. Här kan man botanisera.

Summarum: en fin fredagseftermiddag, som jag delade med en äldre dam och två likaledes äldre herrar.

Inga kommentarer: